tisdag, augusti 21, 2007

Min söndagslimpa

Ett gott bröd för mig är grovt och saftigt. Sedan får det gärna ha någonting sött och någonting knaprigt i sig, det ska vara mycket smak. Och så ska det kännas nyttigt. Och det får absolut inte vara gammalt och torrt. Jag är väldigt kinkig när det gäller färskheten på bröd. När jag fortfarande bodde hemma hos mina föräldrar minns jag att vi hade många diskusioner om brödet i skafferiet. Mina föräldrar höll inte alls med mig om att bröd som legat ett par dagar och blivit torrt inte går att äta. Mamma var av den åsikten att det där larvet kommer jag att komma över när jag blir äldre men där hade hon fel. Jag kan fortfarande inte tvinga mig själv att äta torrt bröd, det är nog bland det värsta jag vet!

När det gäller bakning så gillar jag inte komplicerade recept. Bröd som måste kavlas går bort för min del (förutom till jul och midsommar då familjens traditionella tjockbullar bakas) och det ska helst inte innebära för mycket disk och rengöring efteråt. Bröd som bakas i långpanna eller i limpformar är ideala. De är roliga att baka, enkla att göra och inget bakbord att göra rent efteråt. Dessutom går det fort att göra mycket.

Den här limpan är standardbröd hemma hos oss. Oftast bakar jag två limpor på söndagen (därav namnet) som jag delar och fryser in. Det brukar räcka i en vecka. Från början använde jag ett recept jag fått av min pappa men sedan har det utvecklats och idag är det ett helt annat recept. Det viktiga är egentligen proportionerna, sedan kan man ta i lite vad man vill. Tanken är i alla fall ca 15 dl torra ingredienser, mest mjöl såklart men sedan kan man ha i lite vad man vill. Jag brukar ha vetekli, frön, russin och ibland torkade nässlor.



Söndagslimpa
recept för två limpor

4 dl grovt rågmjöl
4 dl rågsikt
4 dl grahamsmjöl fullkorn
1 dl vetekli
3/4 dl linfrö
3/4 dl solrosfrö
3/4 dl pumpakärnor
1 dl russin
2 tsk salt
6 tsk bikarbonat
1 msk anis och fänkål
1 dl brödsirap
1 l filmjölk
Blanda alla torra ingredienser i en skål. Häll i filmjölk, sirap och russin och rör runt med en slev tills allt har blandat sig och blivit till en tjock gröt. Häll upp i två smorda limpformar och grädda mitt i ugnen i 175 grader i drygt 1 timme.

Inga kommentarer: