söndag, juni 17, 2007

Min bakdag blev av trots att jag råkade stänga av klockan och inte vaknade förrän klockan tolv. Det blev tjockbullar och två sorters kakor. Det doftade härligt av nybakat bröd hemma i två dagar efter. Men jag förstår egentligen inte varför vi kallar dem tjockbullar för de är ganska tunna, platta bröd...

Tjockbullar
bakas i 250 grader C, 5-10 min
recept för ca. 12 bröd



100g jäst
1 L mjölk
1 msk anis
1 msk fänkål
2 hg margarin
2 dl sirap
3/4 dl socker
1/2 L kokt, mald potatis
1 1/2 L rågsikt
1 1/2 L vetemjöl


Smält margarinet i en kastrull och häll i mjölken. Värm till ca. 37 grader. Smula jästen i en bunke och häll över mjölken och margarinet. Rör tills jästen löst upp sig. Blanda i resten av ingredienserna och knåda degen en stund. Lägg över en bakduk och låt jäsa 20-30 min. Dela degen i 10-12 delar och kavla ut varje del till en rund kaka, ca. 30 cm i diameter. Låt jäsa 10-15 min och baka sedan mitt i ugnen 5-10 min.

Inga kommentarer: