onsdag, augusti 15, 2007

Hjortron



Den här sommaren har jag fått en ny hobby på landet, att plocka hjortron. I trakterna kring vår sommarstuga I Leksand är det inte så gott om myrar så vi har inte trott att det funnits hjortron att hitta inom ett par mils avstånd. När vi för några veckor sedan var där och åkte iväg en dag för att gå en vandringsled mellan olika fäbodar så sprang vi på en stor myr som fullkomligt kryllade av hjortron. Min sambo, vars pappa älskar hjortron och på tiden då de hade sommarstuga utanför vansbro tog med sonen på hjortronplockning var och varannan dag när det var säsong, blev alldeles till sig av lycka! Vi plaskade runt där bland mossan och pockade så mycket vi fick plats med i de glasslådor vi haft vår matsäck i. Det blev fler vändor till myren och vi hann ändå inte plocka av alla hjortron som fanns. För min del är det egentligen inte hjortronen som lockar mest utan den vackra natur som det är på myrar. Flera liter hjortronsylt blev det. Jag har ätit sylten till glass och pannkakor och har för mig att den är god till varm chevreost men jag vill gärna ha fler tips goda rätter mer hjortronsylt....

Inga kommentarer: