måndag, augusti 27, 2007

Bondens egen marknad



Jag har jobbat varenda lördag hela sommaren och en sak som jag längtat efter var att få strosa runt på Bondens Egen Marknad. Nu äntligen har jag lediga helger igen och jag kunde göra mitt första besök på marknaden. Det fanns mycket att handla och titta på. Med mig hem hade jag rödbetor, vaxbönor, zuchini och mangoldblad.



I lördags kväll gjorde jag en förrätt på rödbetorna med smält chevréost. Tyvärr fick jag ingen bild på det.

Rödbetor med chevréost och honung

1/2-1 rödbeta per person
olivolja
salt
rikligt med chevréost
flytande honung

Koka rödbetorna i lättsaltat vatten. När du sticker dem med en gaffel de lossnar från gaffeln så är de klara. Tar ca. 30-40 minuter. Lägg dem i kallt vatten och skala dem. Skiva i skivor och lägg ut i en ugnsform. Ringla över olivolja och salt. Fördela rikligt med chevréost över rödbetorna och ringla slutligen flytande honung över. Ställ in i övre delen av ugnen på 225 grader och grädda tills osten smält och fått lite färg, tar 5-10 minuter.

Igår blev det bulgursallad med bl.a. rödbetor och zuchini och till det kyckling och en sallad på förvälld mangold och rödbetsblast med vitlök och vaxbönor.

Bulgursallad med rödbetor
recept för 4 pers

2 dl bulgur
grönsaksbuljong
1 liten zuchini
2 kokta rödbetor
1 gul lök
2 morötter
timjan
limesaft
olivolja
salt och peppar

Koka bulguren enligt anvisning på paketet. Hacka lök, zuchini och morötter och fräs i en stekpanna med lite olivolja. Mot slutet häller du även i hackade rödbetor i stekpannan och låter de fräsa med så att de blir varma. Krydda med salt peppar och timjan. Blanda allt med bulguren och pressa i lite limesaft och ringla lite mer olivolja över.


Förvällda blad med vitlök och vaxbönor

Rejält med mangoldblad
Rejält med rödbetsblast
vitlöksklyftor i skivor
vaxbönor
olivolja
salt och peppar

Koka vaxbönorna i ca 10 minuter. Förväll mangoldbladen och rödbetsblasten i ett par minuter. Fräs under tiden vitlöksskivorna i olivolja. När bladen är förvällda låter du dem snabbt rinna av i ett durkslag och låter dem sedan fräsa med vitlöksklyftorna en stund. Blanda i vaxbänorna och krydda med salt och peppar och eventuellt lite mer olivolja. Servera som tillbehör till kött eller kyckling.

Inga kommentarer: