måndag, juni 25, 2007

En god sallad med nyupptäckta linser

Så var jag tillbaka i storstaden igen efter ännu en traditionell midsommar i Dalarna. Midsommarafton är snäppet viktigare än julafton i min värld och självklart innebär detta att även den traditionella maten är viktig. Det är lätt att föräta sig på midsommarmaten och mitt sätt att undvika att äta mig illamående är att satsa allt krut på den första delen av buffén och så ta mycket sallad på tallriken. I vår familj omfattas den första delen av dillkokt färskpotatis (som iofs inte är kall...), sill i olika inläggningar, kallrökt lax, gräddfil med gräslök och till detta tjockbullar och sallad. Denna sallad hade vi till vår midsommarbuffé i år. Enkel, men ack så god!





Sommarsallad
Kruksallad (eller vilken du vill, jag använde egenodlad från trädgården)
Tomater
Gul paprika
Rädisor
Avokado
Lime (att pressa över avokadon så att den inte blir brun och ful)
Röd lök
Belugalinser

till dressing använde jag:
kallpressad rapsolja
lite äppelcidervinäger
senap
salt och peppar

Man kan blanda lite som man vill. Jag är inte så noga med proportioner när jag lagar mat utan jobbar mer spontant. Ofta funkar det men ibland blir det tokigt... Belugalinser är en ny upptäkt för mig. Ofta när jag är i nya affärer stannar jag en extra stund vid hyllorna och letar efter produkter som jag inte använt förut och får ofta inspiration av att leta bland hyllorna. Och det var precis vad jag gjorde nu när jag var på landet och så blev det en ny sorts linser i salladen. Och så goda belugalinserna är! Helt klart en ny favorit som kommer att ha en given plats i mitt skafferi.

Inga kommentarer: